Praca zdalna jest z pewnością coraz popularniejsza. Nawet zanim sytuacja z Covid-19 uderzyła w nas jak pociąg towarowy, coraz więcej osób decydowało się na pracę w innym miejscu niż współczesne środowisko biurowe.
Oczywiście wiele osób było zmuszonych do pracy w domu z powodu blokady, która miała miejsce na początku roku. Niektórym z tych osób tak bardzo podobała się praca w domu, że mogą rozważyć poproszenie o wprowadzenie elastycznego systemu pracy, aby ten rodzaj pracy był dla nich stały. Oczywiście, niektórym mogło się to nie spodobać - praca zdalna to bardzo indywidualna sprawa. Dla jednych się sprawdza, dla innych nie. Jedynym prawdziwym sposobem, aby się o tym przekonać, jest wypróbowanie jej dla siebie.
Tak wiele słyszymy o zaletach pracy zdalnej, że łatwo jest założyć, iż jest to magiczna odpowiedź na wszystko. Istnieje jednak wiele wyzwań, z którymi musi zmierzyć się pracownik zdalny. Zanim się w nie zagłębimy, sprawdź tę infografikę, która mówi dokładnie o tym, dlaczego wiele osób decyduje się na pracę z dala od swoich zwykłych foteli biurowych, a zupełnie gdzie indziej.
Źródło - https://www.smeweb.com/2017/05/08/remote-working-rise-infographic/?cli_action=1597864006.556
Korzyści są dość oczywiste, a umożliwienie pracownikom pracy w sposób, który odpowiada ich potrzebom i osobistym obowiązkom, oczywiście pomaga zatrzymać tych doświadczonych pracowników i utrzymuje morale na wysokim poziomie. Czy jednak zawsze jest to sukces?
Nie zawsze.
Największym problemem w pracy zdalnej z punktu widzenia pracodawcy jest komunikacja. Kiedy Twoi pracownicy nie są w biurze i siedzą przy swoich biurkach, może być trudno po prostu szybko wpaść i przekazać instrukcje lub informacje zwrotne w odpowiednim czasie. To musi stać się zaplanowane połączenie, a to może być czasami trudne, gdy różne strefy czasowe są zaangażowane. Jesteś także na łasce pracownika trzymającego się swoich godzin pracy i faktycznie kontaktującego się w godzinach pracy. Większość pracowników nie miałaby z tym problemu, ale zdziwiłbyś się, jak łatwo jest się rozproszyć, gdy pracuje się gdzieś indziej niż w biurze.
O ile zarówno pracodawca, jak i pracownik rozumieją potrzebę bycia w kontakcie w godzinach pracy, problem ten można łatwo przezwyciężyć. Jednak z punktu widzenia pracownika, jedną z najtrudniejszych kwestii związanych z pracą zdalną jest potencjalna izolacja.
Jeśli przez długi czas pracowałeś z kolegami, współpracowałeś przy nowoczesnych stołach w sali konferencyjnej i po prostu angażowałeś się w dziwne plotki biurowe (oczywiście nie jest to najlepszy pomysł, ale zdarza się, prawda?), nagłe znalezienie się z dala od tej bańki może być co najmniej trudne. Wiele osób próbuje pracy zdalnej, a następnie stwierdza, że woli poczucie przynależności, które pochodzi z pracy w środowisku biurowym.
Każdy jest inny. Praca zdalna jest idealna dla niektórych, a dla innych okropna. Niektórzy próbują, uznają ją za dobrą, ale decydują się na powrót do regularnego schematu pracy w biurze. Nie zawsze jest to sukces, ale w wielu przypadkach jest to sukces.
Wygląda na to, że biuro przyszłości będzie bardziej zdalne. Oznacza to, że pracownicy mają możliwość pracy z innych miejsc, jeśli chcą. Dla tych, którzy nie chcą, nie ma problemu, ale możliwość ta będzie prawdopodobnie istnieć częściej niż obecnie.